Ovaj blog posvećen je razvoju informacionog društva u Srbiji. Tu možete naći informacije, tekstove i komentare na dešavanja vezana za ICT razvoj, Strategiju razvoja informacionog društva u Srbiji, kao i za WSIS, Svetski samit o informacionom društvu

Sunday, December 25, 2005

Trećina za internet – trećinu ne interesuje!

Telekom i CeSID o internetu i telekomunikacijama
Trećina za internet – trećinu ne interesuje!

Dok u komšiluku država stimuliše tehnološki i edukativni razvoj, kod nas je to palo na teret privrede, u ovom slučaju Telekoma Srbija (bez obzira što je to svojevrsni paradoks, jer Telekom, zahvaljujući svom doskorašnjem monopolu na tržištu, već dugo koči razvoj domaćih telekomunikacija).


Naime, internet portal Telekoma Srbija „Na dlanu“ - www.nadlanu.com počeo je s radom 20. novembra, kada je Telekom predstavio i opsežno istraživanjeCeSID-a o korišćenju telekomunikacionih usluga, posebno interneta, a ovim povodom ta kompanija je najavila i akcije ka informacionoj edukaciji stanovništva.

Cilj ovog istraživanja bio je da se ustanovi kako građani doživljavaju Telekom, kao i potencijal razvoja tržišta komunikacija kod nas. Reprezentativni uzorak od 3210 ispitanih pokrio je teritoriju Srbije bez Kosova i Metohije, a jedan od ključnih podataka je da u 55 odsto domaćinstava bar jedan član ume da koristi kompjuter, a u 35 odsto domaćinstava bar jedan član koristi internet.
Iako su ovo iznenađujuće visoki procenti u odnosu na neke prethodne procene stanja u Srbiji (u oko 2,6 miliona domaćinstava ima skoro milion korisnika interneta), to je svega oko 13 odsto populacije, tako da po ovim podacima zaostajemo za svim zemljama u regionu, osim za Albanijom.
Više od četiri petine korisnika ima sporiji modemski pristup internetu (Dial Up kroz telefonsku liniju), iako bi 60 odsto radije koristili brzi ADSL pristup.

Osnovni razlog korišćenja interneta je potraga za informacijama i komunikacija elektronskom poštom i 84 procenta ispitanih ga koristi upravo u te svrhe, dok su ostali razlozi za „surfovanje Mrežom“ daunloud, odnosno „skidanje“ programa, igrica, muzike, kao i posećivanje ostalih zabavnih sadržaja. Najposećeniji su zabavni i medijski sajtovi, kao i pretraživači interneta te poslovne i kompanijske prezentacije. Među pretraživačima je suveren Google (www.google.com) sa 69 odsto zastupljenosti.

Korisnici interneta kod nas veoma su aktivni - njih 41 odsto je na internetu svakodnevno, a 32 odsto tri do četiri puta sedmično. U proseku, bar sat vremena dnevno na mreži je 47 odsto korisnika.
Skoro 30 odsto ispitanih nema sredstva za nabavku kompjutera, a tragična činjenica je da među onima koji internet ne koriste 53 procenta (oko trećina ukupnog broja domaćinstava) smatra da za tim nema potrebu i uopšte nisu zainteresovani. Iako je među njima najveći broj slabo obrazovanih, iz ruralnih i perifernih područja, uglavnom starijih ljudi, Telekom upravo u ovoj činjenici vidi izazov s kojim planira da se uhvati u koštac.

Naime, direktor Direkcije za usluge Telekoma Srbija Igor Jecl najavio je za 2006. godinu obimne aktivnosti svoje kompanije, prvenstveno u promociji informacione kulture i obrazovanju građana za informaciono društvo.
- Ovo istraživanje daje nam tačnu sliku tržišnog potencijala, koji je očigledno ogroman. Kao jedan od preduslova brzog razvoja, osim tehnoloških investicija u infrastrukturu, neophodno je pomoći onim korisnicima koji danas sebi ne mogu da dozvole kupovinu kompjutera i ujedno na internetu raditi na stvaranju informativnog sadržaja, kao osnovnog pokretača primene novih tehnologija u komunikaciji - rekao je Jecl na konferenciji za novinare. Ulaskom u maloprodajno tržište internet kapaciteta (ADSL konekcija), smatra ovaj čelnik Telekoma, broj korisnika interneta u Srbiji drastično će se uvećati naredne dve godine i Srbija će krajem 2007. godine imati dva miliona korisnika.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home